English At School
Who is Online
We have 1 guest onlineWymagania na oceny |
WYMAGANIA EDUKACYJNE WYNIKAJĄCE Z PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYKA OBCEGO W TECHNIKUM i ZSZ
Opracowany przez zespół języków obcych w ZS Nr 1 w Krakowie PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z JĘZYKA OBCEGO
We wszystkich kwestiach dotyczących oceniania ma zastosowanie aktualnie obowiązujące rozporządzenie ministra edukacji narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Zdobywane umiejętności i uzyskane wiadomości będę podlegały ocenie w ramach czterech sprawności językowych:
Przy ocenianiu pracy ucznia będą brane pod uwagę i oceniane następujące formy jego aktywności:
Przedmiotem oceny osiągnięć edukacyjnych ucznia są:
Kryteria wymagań na oceny z języków obcych (TECHNIKUM) Poziom wymagań wykraczających Uczeń w pełni opanował materiał zawarty w programie na ocenę bardzo dobrą. Charakteryzuje się bogactwem języka i swobodą wypowiedzi w mowie i piśmie, jest w pełni komunikatywny. Czyta biegle, rozumie i właściwie interpretuje przeczytane teksty, stosuje domysł językowy. Prawidłowo rozumie wypowiedzi nauczyciela i dłuższe komunikaty. Samodzielnie posługuje się strukturami gramatycznymi. Jest twórczy. Jest świadomy poziomu swojej wiedzy i wie jak samodzielnie ją pogłębiać. Jest krytyczny w stosunku do swojej pracy. Współpracuje z nauczycielem. Pomaga nauczycielowi w opracowaniu materiałów do wykorzystania na lekcji. Korzysta ze słownika oraz innych źródeł językowych samodzielnie. Sprawdziany i testy pisze bezbłędnie. Bierze udział w konkursach językowych. Na lekcjach jest zawsze aktywny, sumienny i obowiązkowy, chętnie pomaga słabszym kolegom w nauce. Prowadzi notatki. Zeszyt nie posiada braków. Zadania domowe odrabia samodzielnie i bezbłędnie. Poziom wymagań dopełniających Uczeń wykazuje się dokładną i pełną znajomości materiału zawartego w programie. Uczeń uczestniczy w typowych sytuacjach komunikacyjnych. Tworzy samodzielnie i poprawnie językowo wypowiedzi. Popełnia sporadyczne błędy. W pełni rozumie przeczytane i wysłuchane teksty, potrafi zdobyć potrzebne informacje i je wykorzystać w rozmowie lub do napisania listu, notatki, etc. Posiada szeroki zasób słownictwa, który potrafi wykorzystać do pełnej wypowiedzi na zadany temat. Uczeń jest zawsze przygotowany do lekcji i nie ma żadnych zaległości w nauce. Na lekcjach jest często aktywny. Pracuje systematycznie. Zeszyt zawiera wszystkie notatki. Poziom wymagań rozszerzonych Uczeń opanował materiał programowy w stopniu umożliwiającym posługiwanie się językiem zarówno w mowie jak i w piśmie. Sporadycznie popełniane błędy nie utrudniają komunikacji. Potrafi sam lub przy pomocy nauczyciela poprawić swoje błędy. Rozumie ogólny sens przeczytanych i wysłuchanych tekstów i potrafi wyszukać w nich potrzebne informacje. Aktywnie uczestniczy w konwersacji zadając pytania i udzielając szczegółowych informacji. Wypowiedzi ucznia są gramatycznie poprawne. Braki stara się szybko nadrobić. Sprawdziany pisze z niewielką ilością błędów. Poziom wymagań podstawowych Uczeń opanował materiał programowy w stopniu podstawowym. Wypowiada się w wolnym tempie prostymi zdaniami. Nie potrafi samodzielnie wykorzystać struktur leksykalno-gramatycznych. Uczeń uczestniczy w komunikacji, choć ilość popełnianych błędów w znacznym stopniu ją utrudnia. Uczeń stosuje ubogie słownictwo i popełnia liczne błędy leksykalne i gramatyczne. Uczeń miewa kłopoty z poprawną wymową i zapisem wyrazów. Uczeń rozumie intencje rozmówcy, choć nie potrafi wyszukać szczegółowych informacji. Uczeń ma również problemy ze zrozumieniem przeczytanych lub wysłuchanych tekstów. Polecenia wykonuje przy pomocy nauczyciela. Pracuje niesystematycznie. Posiada zeszyt z nielicznymi brakami. Uczeń jest mało aktywny na lekcjach. Często nieprzygotowany do zajęć. Poziom wymagań koniecznych ocena dopuszczająca Uczeń opanował materiał programowy w stopniu koniecznym. Wypowiedzi ucznia są bardzo ograniczone, odpowiada na pytania jednym słowem. Uczeń rozumie intencje rozmówcy i polecenia nauczyciela, często poparte gestem. Sprawdziany pisze z licznymi błędami. Rozumie krótkie, specjalnie dobrane teksty. Wypowiedzi pisemne sprowadzają się do poprawnego zapisu wyrazu lub krótkiego zwrotu. Nawet z pomocą nauczyciela uczeń ma poważne problemy z wykonaniem poleceń.Uczeń jest mało aktywny. Często nie odrabia zajęć domowych, zaś wykonane są niesamodzielnie lub niezgodnie z poleceniem. Ma duże braki notatek zeszycie. ocena niedostateczna Uczeń nie opanował materiału nawet w stopniu minimalnym, ani żadnej z czterech podstawowych sprawności, co uniemożliwia mu posługiwanie się językiem lub umiejętności ucznia pozostają na poziomie klasy programowo niższej. Uczeń nie prowadzi notatek i zwykle nie przynosi podręcznika. Zwykle jest nieprzygotowany do lekcji i często opuszcza zajęcia. Braki uniemożliwiają kontynuowanie nauki w następnej klasie. Nie poprawia ocen. Nie uzupełnia ćwiczeń. Nie ma notatek z lekcji. Uczeń nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej.
Kryteria wymagań na oceny z języków obcych (ZSZ)
Ucznia charakteryzuje: - bezbłędne rozumienie tekstu pisanego i mówionego (na odpowiednim dla ucznia poziomie) - poprawność językowa (intonacja, wymowa, struktury gramatyczne) - swoboda i lekkość wypowiedzi na tematy związane z życiem codziennym (duży zasób słownictwa) - udział w konkursach językowych - używanie różnorodnych form i struktur gramatycznych Uczeń czyta bezbłędnie, tłumaczy tekst, potrafi przetłumaczyć fragment tekstu z j. polskiego na j. angielski, odpowiada całymi zdaniami na pytania nauczyciela do tekstu, rozmowa jest swobodna.
Uczeń: - rozumie tekst - odpowiada na pytanie związane z nim - potrafi wypowiedzieć się na zadany temat - mówi poprawnie fonetycznie - sam tworzy wypowiedź, intuicyjnie dobierając materiał gramatyczny i leksykalny - bardzo aktywny na lekcji - wypowiedzi pisemne ucznia są bezbłędne Uczeń czyta bezbłędnie, tłumaczy niektóre fragmenty z j. polskiego na j. angielski, jest komunikatywny, odpowiada na pytania nie zawsze pełnymi zdaniami, robi małe błędy w wymowie.
- rozumie krótsze i dłuższe wypowiedzi - odgaduje słowa i wyrażenia z kontekstu zadań nawet, jeśli nie rozumie ich od razu - wymowa i intonacja nie zakłóca informacji, którą przekazuje - zna słownictwo odpowiednie do poruszanego tematu - potrafi napisać krótkie formy wypowiedzi: tekst, dialog, itp. Uczeń robi błędy w wymowie, czytanie nie jest płynne, tłumaczy tekst
Ucznia charakteryzuje: - niedokładne rozumienie prostego tekstu - słownictwo proste, mało urozmaicone, brak inwencji - błędy fonetyczne i leksykalne, ale istnieje możliwość zrozumienia - częste mylenie zwrotów, niezrozumienie powodujące braki komunikacyjne - błędy fonetyczne utrudniające zrozumienie wypowiedzi Uczeń czyta tekst, robi błędy w wymowie, tłumaczy tylko na j. polski, zna pojedyncze zwroty i niektóre słówka na pamięć, nie rozumie pytań i nie odpowiada na nie.
Ucznia charakteryzuje: - minimalne zrozumienie sensu prostych zwrotów - błędne formułowanie wypowiedzi - błędy fonetyczne wykluczający zrozumienie tekstu Pomimo minimalnych predyspozycji językowych uczeń stara się coś przedstawić, czegoś nauczyć, pracuje aby udowodnić, że potrafi zdobyć się na jakiś wysiłek. Uczeń czyta tekst z pomocą nauczyciela, nie tłumaczy, nie zna zwrotów / słówek, nie rozumie pytań , nie ma mowy o odpowiadaniu na pytania. ocena niedostateczna Ucznia charakteryzują: - braki ze wszystkich dziedzin (gramatyka, słownictwo, fonetyka) - błędy uniemożliwiające zrozumienie - niechęć do jakiejkolwiek pracy - nieodrabianie zadań domowych, nieuczenie się dialogów, wierszy, itp. - brak aktywności na lekcji - częste odmawianie odpowiedzi. USZCZEGÓŁOWIENIE KRYTERIÓW DLA TK i ZSZ
Godzinne sprawdziany pisemne ( testy gramatyczno-leksykalne, wypracowania, zadania sprawdzające czytanie ze zrozumieniem, zadania sprawdzające rozumienie ze słuchu, zadania sprawdzające słownictwo itp.)
100% cel/ bdb (w zależności od trudności testu) 99-89% bdb 88-76% db 75-63% dst 62-50% dop 49-0% ndst
Kartkówki, prace domowe, odpowiedzi ustne, wypowiedzi ustne
Przygotowanie do lekcji należy rozumieć jako:
Aktywność na lekcjach
++++ bdb +++- db ++-- dst +--- dp ---- ndst !!! Plusy i minusy nie łaczą się. Uczeń otrzymuje ocenę po zebraniu czterech symboli w kolejności, np. + + - + ocena db lub - - + - ocena dop itd. Obecność na zajęciach
Ocena końcowa ( śródroczna i końcoworoczna/semestralna)
KRYTERIA OCENIANIA SPRAWNOŚCI PISANIA ( oceniane są następujące elementy: treść, słownictwo, forma i objętość, poprawność językowa, płynność, ortografia i interpunkcja).
ocena bardzo dobra – wypowiedź zawiera wszystkie elementy określone w poleceniu, w całości zgodna z tematem i założoną formą, wielostronne i oryginalne ujęcie tematu (różnorodność myśli i argumentów), wypowiedź spójna i logiczna, objętość pracy może przekraczać podane granice do +10%, drobne, sporadyczne błędy gramatyczne i leksykalne nie zakłócające komunikacji, nieliczne (do 10% słów) błędy ortograficzne nie zmieniające znaczenia wyrazu, poprawna interpunkcja, duże urozmaicenie użytych struktur gramatycznych i leksykalnych, precyzyjny dobór słownictwa (użycie idiomów), brak powtórzeń, różne sposoby łączenia zdań. ocena dobra – wypowiedź zawiera wszystkie elementy określone w poleceniu, w całości zgodna z tematem, zgodna z założoną formą z niewielkimi uchybieniami, poprawne ale schematyczne ujęcie tematu (widoczna myśl przewodnia), wypowiedź w znacznym stopniu spójna i logiczna, objętość pracy może przekraczać podane granice do+15%, drobne nieliczne błędy gramatyczne i leksykalne w nieznacznym stopniu zakłócające komunikację, błędy ortograficzne nie zmieniające znaczenia wyrazu, interpunkcja w dużym stopniu poprawna, znaczne zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych i leksykalnych, sporadyczne użycie idiomów, nieliczne powtórzenia. ocena dostateczna – wypowiedź zawiera większość elementów określonych w poleceniu, w części zgodna z tematem, częściowo zgodna z założoną formą, ogólnikowe, jednostronne ujęcie tematu ( widoczne braki w argumentacji), wypowiedź częściowo niespójna i nielogiczna, objętość pracy może przekroczyć podane granice do +20%, dość liczne błędy gramatyczne i leksykalne częściowo zakłócające komunikację, dość liczne błędy ortograficzne, interpunkcja w niewielkim stopniu poprawna, niewielki zróżnicowanie użytych struktur gramatycznych i leksykalnych, liczne powtórzenia. ocena dopuszczająca – wypowiedź zawiera niewielką część elementów określonych w poleceniu, znaczne odstępstwa od tematu, w niewielkim stopniu zgodna z założoną formą, brak myśli przewodniej, wypowiedź w dużym stopniu niespójna i nielogiczna, objętość pracy może przekroczyć podane granice do +30%, bardzo liczne (powyżej 25% słów) błędy gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu zakłócające komunikację, liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne, bardzo wąski zakres użytych struktur gramatycznych i leksykalnych, bardzo liczne powtórzenia. ocena niedostateczna – wypowiedź nie zawiera elementów określonych w poleceniu, znaczne odstępstwa od tematu lub praca całkowicie nie na temat, niezgodna z założoną formą, brak myśli przewodniej, wypowiedź niespójna i nielogiczna, objętość pracy może przekroczyć podane granice do + 50%, rażące błędy gramatyczne i leksykalne w znacznym stopniu zakłócające komunikację, liczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne, bardzo liczne powtórzenia. KRYTERIA OCENIANIA SPRAWNOŚCI MÓWIENIA ( oceniane są następujące elementy: treść, słownictwo, poprawność komunikacyjna i językowa, płynność, wymowa, akcent i intonacja)
ocena bardzo dobra – ciekawa i logiczna konstrukcja wypowiedzi, bogata treść i słownictwo, które są zgodne z tematem wypowiedzi, urozmaicone struktury składniowe, sporadyczne błędy językowe nie zakłócające komunikacji, wypowiedź płynna, wymowa i intonacja zbliżona do wymowy i intonacji rodzimych użytkowników języka, wielostronne i oryginalne ujęcie tematu, wypowiedź w całości zrozumiała. ocena dobra – logiczna konstrukcja wypowiedzi, bogata treść, słownictwo zgodne z tematem wypowiedzi, niezbyt urozmaicone struktury składniowe, sporadyczne błędy językowe nie zakłócające komunikacji, wypowiedź płynna, poprawna wymowa i intonacja, wielostronne ujęcie tematu, wypowiedź w całości zrozumiała. ocena dostateczna – poprawna konstrukcja wypowiedzi, uboga treść, podstawowe słownictwo zgodne z tematem wypowiedzi, ograniczony zakres użytych struktur składniowych, liczne powtórzenia, błędy językowe częściowo zakłócające komunikację, wypowiedź niezbyt płynna, częściowo niepoprawna wymowa i intonacja, jednostronne ujęcie tematu, wypowiedź w większości zrozumiała. ocena dopuszczająca – chaotyczna konstrukcja wypowiedzi, uboga treść i słownictwo, nieporadne użycie struktur składniowych, błędy językowe znacznie zakłócające komunikację, brak płynności wypowiedzi, wymowa i intonacja w znacznym stopniu niepoprawne, nieporadne ujęcie tematu, wypowiedź po części zrozumiała. ocena niedostateczna – całkowicie niepoprawna konstrukcja wypowiedzi, uboga treść i słownictwo, nieprawidłowe użycie struktur składniowych, błędy językowe znacznie zakłócające lub uniemożliwiające komunikację, brak płynności wypowiedzi, niepoprawna wymowa i intonacja, wypowiedź nie na temat. PRACA Z UCZNIEM DYSFUNKCYJNYM Z uwagi na indywidualne możliwości ucznia z dysfunkcjami należy w procesie kształcenia uwzględnić następujące zalecenia do pracy: · Nauczanie dyslektyków powinno być prowadzone w oparciu o indywidualne tempo uczenia się, konieczność wielokrotnego powtarzania materiału. · Dyslektyk powinien siedzieć blisko nauczyciela, by skorzystać z jego pomocy w razie trudności przy opanowaniu materiału i wykonywaniu zadań. · Dyslektyk powinien być odpytywany głównie ustnie, najlepiej w mniejszej grupie, nie przy całej klasie. · Prace pisemne powinny być oceniane pod kątem merytorycznym /treść, wiedza, stylistyka, kompozycja/. Poprawność ortograficzna- oceniana jakościowo, jako ocena opisowa. Nauczyciel podaje liczbę błędów /np. zaznacza na marginesie kreską/, a uczeń ma obowiązek odszukać je i opracować w sposób wskazany przez nauczyciela. Regularna kontrola ilości błędów ortograficznych pozwala stwierdzić sukces ucznia lub brak efektów pracy. · Nie obniżać ocen za „brzydkie” pismo przy dysgrafii Pozwolić dysgrafikowi, gdy pismo jest mało czytelne, korzystać z komputera np.: przy odrabianiu prac domowych, dyslektykowi- z magnetofonu lub dyktafonu. · Zachęcać do stałego używania słownika, który zawsze powinien znajdować się na ławce dysgrafika. · Ograniczać odpytywanie z głośnego czytania przy całej klasie. Rozumienie tekstu sprawdzać odpytując ustnie po przeczytanym cicho fragmencie. · Ze względu na wolne tempo pracy należy, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, wydłużyć czas przeznaczony na pracę pisemną czy wykonanie innych czynności, dostosować czas trwania ćwiczeń do możliwości ucznia. · Stosować zasadę stopniowania trudności przy jednoczesnym systematycznym utrwalaniu prawidłowych umiejętności i likwidowaniu niekorzystnych nawyków w czytaniu i pisaniu. · Stosować nauczanie polisensoryczne, angażować jak najwięcej zmysłów /wzrok, słuch, dotyk, smak /, szczególnie do utrwalania wiadomości. · Uczeń nie powinien być wyrywany do natychmiastowej odpowiedzi, należy mu dać czas do zastanowienia się. · W przypadku rozpoznanej osłabionej funkcji pamięci należy dać uczniowi dodatkowy czas na nauczenie się pewnych partii materiału lub zadawać mniejsze partie. · Dyslektycy są często męczliwi, należy stosować przerwy lub inny rodzaj aktywności. · W ramach pracy z dyslektykiem należy stosować ćwiczenia usprawniające obniżone funkcje. · Mobilizować ucznia do pracy przez stosowanie różnorodnych ćwiczeń. · Warunkiem brania pod uwagę tych zaleceń przez nauczyciela jest stwierdzenie dysleksji, dysortografii, dysgrafii na podstawie badań i opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Niezbędnym warunkiem gwarantującym sukces dyslektyka jest wykazywanie się przez ucznia systematyczną pracą w szkole i w domu. EGZAMINY Uczniowie z dysfunkcjami mogą skorzystać z pełnego dostosowania warunków egzaminacyjnych, tzn. dostosowanego zestawu egzaminacyjnego (jeżeli jest przewidziany), innych udogodnień (jeżeli są przewidziane) oraz wydłużonego czasu zdawania w wydzielonej sali. Dostosowanie warunków może też być częściowe, tzn. uczeń może skorzystać tylko z dostosowanego zestawu egzaminacyjnego (jeżeli jest przewidziany dla odpowiedniego rodzaju dysfunkcji) lub/i dodatkowych urządzeń (nie przeszkadzających innym zdającym) we wspólnej sali i w regulaminowym czasie zdawania. INNE WAŻNE POSTANOWIENIA
|